Společnost Alza.cz a. s. připravila ve spolupráci s Platební institucí Roger zajímavý finanční [...]
Největším obchodním řetězcům v Česku se v posledních dvou letech daří. Rychle jim rostou zisky a zvyšují obrat. Například diskontům Lidl ve finančním roce 2015/2016 stoupl zisk před zdaněním o 55 procent. Výdělky obchodníkům přitom sráží vysoký podíl zboží prodávaného v slevových akcích. E-shop Alza.cz již v tržbách dohání největší širokosortimentní kamenné řetězce. Vyplývá to ze zjištění ČTK.
"Maloobchodní řetězce těží z příznivého vývoje ekonomiky, rostoucích mezd a nízké nezaměstnanosti a z toho vyplývající vysoké spotřebitelské poptávky a optimistického očekávání do budoucna," uvedl odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.
Diskonty Lidl vykázaly v Česku ve finančním roce 2015/2016 rekordní zisk před zdaněním čtyři miliardy korun, meziročně o 55 procent více. Tržby společnosti stouply o 14 procent na 38,3 miliardy korun. České obchody Tesco se zase ve finančním roce 2015/2016 vymanily z vysokých ztrát a vykázaly rekordní zisk 3,3 miliardy Kč. Tržby firmy stouply o 4,4 procenta na 43,6 miliardy Kč. Globus ve finančním roce 2015/2016 zvýšil zisk o čtyři procenta na 365 milionů korun, velkoobchody Makro ve finančním roce 2014/2015 zvýšily zisk o sedm procent na téměř 1,3 miliardy korun. Geco, která v ČR provozuje mimo jiné síť prodejen s tabákovými výrobky, v roce 2015 zvýšilo zisk o 48 procent na 367 milionů korun.
Obchodní marže v maloobchodu u podniků s 250 a více zaměstnanci stoupla v loňském druhém čtvrtletí na 24,9 procenta. V roce 2014 byla 22,8 procenta, vyplývá z údajů Českého statistického úřadu.
Ze zisků maloobchodníkům naopak podle Kulhavého ukusují časté marketingové akce a slevy, na které jsou zákazníci zvyklí a které hrají významnou roli u velké části sortimentu. "Rostoucí nákladovou položkou jsou pro řetězce mzdy jejich zaměstnanců, neboť je stále těžší sehnat a udržet pracovníky u pokladen i na dalších pozicích. Nedostatek lidí způsobuje, že řetězce najímají i agenturní či zahraniční pracovníky," dodal Kulhavý.
Největší obchodníci v ČR (pořadí řetězců je pouze orientační, účetní období jednotlivých společností se liší):
Obchod | Tržby v mld. Kč | Zisk/ztráta v mil. Kč | Účetní období |
Kaufland | 55,2 | 2126 (před zdaněním) | 3/2014-2/2015 |
Ahold | 48,3 | /-1238/* | 2015 /2014+2015/ |
Tesco | 43,6 | 3300 | 3/2015-2/2016 |
Lidl | 38,3 | 4032 (před zdaněním) | 3/2015-2/2016 |
Penny Market | 32,1 | 415 | 2015 |
Makro | 30,1 | 1276 | 10/2014-9/2015 |
Geco | 30,0 | 367 | 2015 |
COOP | 27,3 | -- | 2015 |
Globus | 22,8 | 365 | 7/2015-6/2016 |
Billa | 21,6 | 361 | 2015 |
Alza.cz | 17,4 | 568** | 2016 |
zdroj: účetní závěrky; tiskové zprávy Ahold, COOP, Alza.cz
* Ahold zveřejnil hospodářské výsledky za 24 měsíců od ledna 2014 do prosince 2015
** 2015
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?