Zisky obchodních řetězců v ČR rostou

 01. 03. 2017

Největším obchodním řetězcům v Česku se v posledních dvou letech daří. Rychle jim rostou zisky a zvyšují obrat. Například diskontům Lidl ve finančním roce 2015/2016 stoupl zisk před zdaněním o 55 procent. Výdělky obchodníkům přitom sráží vysoký podíl zboží prodávaného v slevových akcích. E-shop Alza.cz již v tržbách dohání největší širokosortimentní kamenné řetězce. Vyplývá to ze zjištění ČTK.

"Maloobchodní řetězce těží z příznivého vývoje ekonomiky, rostoucích mezd a nízké nezaměstnanosti a z toho vyplývající vysoké spotřebitelské poptávky a optimistického očekávání do budoucna," uvedl odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.

Diskonty Lidl vykázaly v Česku ve finančním roce 2015/2016 rekordní zisk před zdaněním čtyři miliardy korun, meziročně o 55 procent více. Tržby společnosti stouply o 14 procent na 38,3 miliardy korun. České obchody Tesco se zase ve finančním roce 2015/2016 vymanily z vysokých ztrát a vykázaly rekordní zisk 3,3 miliardy Kč. Tržby firmy stouply o 4,4 procenta na 43,6 miliardy Kč. Globus ve finančním roce 2015/2016 zvýšil zisk o čtyři procenta na 365 milionů korun, velkoobchody Makro ve finančním roce 2014/2015 zvýšily zisk o sedm procent na téměř 1,3 miliardy korun. Geco, která v ČR provozuje mimo jiné síť prodejen s tabákovými výrobky, v roce 2015 zvýšilo zisk o 48 procent na 367 milionů korun.

Obchodní marže v maloobchodu u podniků s 250 a více zaměstnanci stoupla v loňském druhém čtvrtletí na 24,9 procenta. V roce 2014 byla 22,8 procenta, vyplývá z údajů Českého statistického úřadu.

Ze zisků maloobchodníkům naopak podle Kulhavého ukusují časté marketingové akce a slevy, na které jsou zákazníci zvyklí a které hrají významnou roli u velké části sortimentu. "Rostoucí nákladovou položkou jsou pro řetězce mzdy jejich zaměstnanců, neboť je stále těžší sehnat a udržet pracovníky u pokladen i na dalších pozicích. Nedostatek lidí způsobuje, že řetězce najímají i agenturní či zahraniční pracovníky," dodal Kulhavý.

Největší obchodníci v ČR (pořadí řetězců je pouze orientační, účetní období jednotlivých společností se liší):

Obchod

Tržby v mld. Kč

Zisk/ztráta v mil. Kč

Účetní období

Kaufland

55,2

2126 (před zdaněním)

3/2014-2/2015

Ahold

48,3

/-1238/*

2015 /2014+2015/

Tesco

43,6

3300

3/2015-2/2016

Lidl

38,3

4032 (před zdaněním)

3/2015-2/2016

Penny Market

32,1

415

2015

Makro

30,1

1276

10/2014-9/2015

Geco

30,0

367

2015

COOP

27,3

--

2015

Globus

22,8

365

7/2015-6/2016

Billa

21,6

361

2015

Alza.cz

17,4

568**

2016

zdroj: účetní závěrky; tiskové zprávy Ahold, COOP, Alza.cz

* Ahold zveřejnil hospodářské výsledky za 24 měsíců od ledna 2014 do prosince 2015

** 2015

Související články

Reklama

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?