Průzkum: Více než polovina obchodních řetězců už má e-shop

 09. 02. 2015

Více než polovina obchodních řetězců v České republice už má vlastní internetový obchod, jejich počet od loňska vzrostl. Vyplývá to z aktuálního průzkumu konzultační společnosti Acomware. Zákazníci na internetu bez problémů pořídí hračky, elektroniku, knihy či klenoty. Naopak největší prodejci drogerie, léků, potravin či stavebnin na internetu stále neprodávají.

"Z našeho loňského výzkumu vyplynulo, že vlastní e-shop mělo jen necelá polovina firem, aktuálně je to ale již 57 procent obchodů," řekl ČTK šéf společnosti Acomware Jan Penkala. Nově loni spustily internetový obchod například oděvní řetězce Esprit a Promod.

Z průzkumu dále vyplývá, že se zlepšuje také kvalita služeb, kterou obchodníci zákazníkům nabízejí. "V porovnání s loňským rokem o 50 procent více firem informuje, zda je zboží nabízené v e-shopu dostupné na kamenných pobočkách," uvedl Ondřej Klega z Acomware. Přibývá také prodejců, kteří zákazníkům umožňují vyzvednutí objednaného zboží v prodejně.

Většina prodejců stále neumožňuje nákupy prostřednictvím mobilních telefonů. "Optimalizace pro mobily je stále slabinou velkých obchodníků, svůj web nebo e-shop má pro tato zařízení upravena jen zhruba třetina firem," řekl Klega. Podle některých údajů přitom loni tvořily nákupy z mobilů asi pět procent tržeb českých e-shopů a letos je očekáván nárůst až na dvojnásobek.

Z průzkumu vyplynulo, že 56 procent prodejců stále neumožňuje vrátit nebo reklamovat zboží zakoupené na internetu v některé z kamenných poboček. Většina prodejců garantuje doručení zboží do pěti pracovních dní.

Možnost dopravy zdarma nabízí v určité formě osm z deseti firem majících internetový obchod. Pouze dvě ze 125 však dopraví zboží zdarma bez ohledu na výši objednávky.

Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) podíl internetových obchodů na celkových maloobchodních tržbách dosáhl loni v Česku 7,1 procenta, je to zhruba stejně jako v sousedním Německu. V roce 2013 byl tento podíl 6,1 procenta. Ve 37.200 českých e-shopech utratili Češi v roce 2014 rekordních 67 miliard korun, o 16 procent více peněz než rok předtím, ukázala data srovnávače cen Heureka.cz a platební brány PayU.

Zdroj: ČTK

EdiZone využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho částí veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Reklama

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?