Doprava je při nákupu z e-shopu stále bariéra

 19. 12. 2018

E-commerce je v Čechách odvětví s velmi dynamickým rozvojem. U některých komodit již experti dokonce mluví o nasycení a každoroční růst obratů tedy nedosahuje desítek procent, který jsme u dobře fungujících firem mohli vidět v posledních 10 letech. Například počítače, notebooky a tablety nakupuje podle posledního průzkumu GfK Future Buy v tuzemsku pouze on-line celých 48 procent zákazníků. Naopak zaostáváme za evropským průměrem v nákupu finančních služeb, oděvů, módy, nebo přípravků na péči o dítě. Největší bariérou elektronických nákupů jsou pro české zákazníky stále náklady na dopravu. 

Ve srovnání se zbytkem Evropy dává český spotřebitel při výběru a nákupu řady kategorií zboží přednost internetu před kamennou prodejnou. Tak například 48 procent Čechů vybírá a nakupuje počítače, notebooky a tablety pouze na internetu; při výběru a nákupu chytrých a mobilních telefonů to je 44 procent. Na druhou stranu Češi na internetu „zaostávají“ za evropským průměrem při výběru a nákupu finančních služeb, oděvů a módy, nebo přípravků k péči o dítě.

„Jasně nejsilnějším tahákem pro nákup na internetu je pro české spotřebitele úspora peněz (lepší ceny, speciální nabídky). Až s výrazným odstupem pak následuje širší výběr zboží na internetu, jednoduché a rychlé nakupovaní anebo lepší možnost získat přesné informace o zboží,“ říká Zdeněk Skála, Director Retail & FMCG.

Největší bariérou pro (častější) nákup na internetu jsou pro české zákazníky náklady spojené s dodáním zboží. Dalšími, ovšem ne už tak výraznými překážkami, jsou strach o bezpečnost osobních údajů (např. z platební karty), chybějící možnost lépe si zboží prohlédnout a “osahat” nebo obavy z komplikací při vrácení nebo reklamaci zboží.

O studii GfK FutureBuy 2018

Globální studie společnosti GfK sleduje spotřebitelské zvyklosti a nákupní chování s cílem identifikovat nově vznikající trendy a popsat změny v prodejních kanálech i v nákupních procesech. Online šetření zákazníků napříč 18 kategoriemi zboží (FMCG i dlouhodobé spotřeby) realizované společností GfK v 35 zemích (1000 rozhovorů v každé).

Reklama

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?