Evropský e-commerce report 2017

 26. 03. 2018

Celkový obrat evropského on-line B2C trhu vzrostl o 15 % na 530 miliard EUR v roce 2016 a za rok 2017 se odhaduje na 602 miliard EUR, což odpovídá růstu téměř 14 %.  V rámci European Ecommerce Reportu 2017, který představily společnosti Ecommerce Europe, EuroCommerce a Ecommerce Foundation, patří ke klíčovým trendům především rozdílná rychlost rozvoje jednotlivých národních trhů, mezi nimiž dominují v růstu především jižní státy. 

Roste procento společností s více než 10 zaměstnanci a webovými stránkami. Z 67 % v roce 2010 na 77% v roce 2016. Nicméně pouze 18 % z nich své zboží a služby prodává právě prostřednictvím svých stránek. Cestu jako leader ukazuje západní Evropa v čele s Velkou Británií, která tvoří přibližně 33 % všech evropských on-line prodejů. Nepřekvapí, že na vyspělých ecommerce trzích je vysoký poměr spotřebitelů, kteří nakupují on-line. 87 % ve Velké Británii, 84 % v Dánsku, 82 % v Německu. Oproti tomu v Rumunsku, Makedonii a Bulharsku je tento poměr nejnižší. 

Z oblastí zaznamenaly nejvyšší růst obratů státy jižní Evropy viz graf níže. Jednotlivě nicméně nejvyšší nárůst zaznamenali státy střední a východní Evropy. V Rumunsku vzrostly prodeje v on-line o 38 %, Slovensko a Estonsko vyskočilo o 35 %, Ukrajina 31 %, Polsko a Bulharsko dosáhly na 25% růst. 

Potenciál ecommerce vidí většina společností na jednotném evropském trhu především v příležitosti prodávat také v zahraničí bez potřeby cestování nebo zakládání kamenných poboček. 33 % společností, které využívají on-line jako prodejní kanál, prodává také do zahraničí. Nejvíce poté firmy z Lucemburska, Švýcarska a Ruska s přibližně dvoutřetinovým podílem. 

Nakupování on-line je stále více populární mezi mladšími generacemi. Dvě třetiny spotřebitelů mezi 16 a 24 lety nakupují on-line pravidelně. Oproti tomu nakupujících on-line mezi 55 a 74 lety je pouze jedna třetina. Průzkum také poukázal na výzvy, kterým ecommerce aktuálně nejvíce čelí. Mezi třemi nejčastějšími výtkami spotřebitelů se nejvíce objevuje rychlost dodání (17 %), technické chyby (13 %) a poškozené zboží (9 %). 

Christian Verschueren, generální ředitel EuroCommerce komentoval výsledky: „Ecommerce a digitalizace retailu i velkoobchodu mění celý sektor od základů. Vytváří nové příležitosti a prodejní modely, nová pracovní místa a nové možnosti interakce se zákazníkem. Čím dál tím více spotřebitelů nakupuje on-line, čemuž se přizpůsobují i prodejci a tento kanál nabízejí. Úspěšnější jsou potom často ti, kteří on-line i off-line prodej dokáží propojit tak, aby byl nákup pro spotřebitele ještě jednodušší, tzv. omnichannel. Evropská unie s tím může pomoci. Je potřeba zavést do praxe strategie a plány, které podpoří tento vývoj a umožní spotřebitelům a prodejcům vytěžit z pětiset milionového evropského trhu maximum.  Evropa může být v ecommerce lídrem. Stále je ale potřeba učinit potřebné kroky, aby bylo vytvořeno to správné prostředí."

Report je ke stažení zde: http://www.ecommercefoundation.org/reports-webinars

Reklama

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?