Čínský online prodejce plánuje otevřít stovky obchodů bez obsluhy

 04. 01. 2018

Čínský online prodejce JD.com pro jednou předhonil Amazon v inovacích, když oznámil otevření stovek "bezobslužných" prodejen. Hodlá tak způsobit revoluci v nakupování tak, jak ho dnes známe a vytvořit dokonalé samoobsluhy. Firma již celý koncept otestovala na svých zaměstnancích. 

Deset tisíc zaměstnanců JD.com se stalo "pokusnými králíky" v ústředí společnosti v Pekingu. Samoobsluhy budoucnosti využívají technologie rozpoznávání obličeje, pohybu zákazníka po prodejně a také napojení na platební služby. Díky tomu dokáží zjistit, co si přesně který zákazník dal do košíku a při odchodu z prodejny mu z účtu rovnou strhnout částku odpovídající nákupu. Nemusí tedy absolvovat čekání ve frontě na kasu. 

Kamery na stropě obchodů dokáží rozpoznat pohyb zákazníků a vytvářet teplotní mapy aktivit v obchodě s cílem sledovat tok zákazníků, výběr produktů a zákaznické preference, což pomáhá majitelům lépe plánovat naskladňování zboží a jeho obrátku. Kromě toho umožní rozpoznávání obličeje zobrazovat reklamy a propagaci přizpůsobené zákazníkovým spotřebitelským návykům a demografii. Technologii má společnost JD.com v plánu licencovat i dalším prodejcům. 

"Celé toto chytré řešení zcela změní pohled na to, co znamená jít na nákup do obchodu," řekl Song Ma, viceprezident společnosti JD.com. "Od pomoci majitelům malých obchodů zefektivnit řízení jejich dodavatelsko-odběratelského řetězce a zvýšení efektivity skladování, po urychlení kontroly, jde o masivní skok kupředu, který dalece překonává to, co používají společnosti dnes." 

Společnost také oznámila plány na používání vozidel bez řidičů k dodávce zboží do domovů zákazníků. Vozidla mají předprogramované trasy a zabezpečené boxy.

Společnost JD.com, která je druhým největším online obchodníkem v Číně po Alibaba.com, uvedla, že již uzavřela dohodu s developerem nemovitostí, China Overseas Land & Investment, která se chystá stovky "bezobslužných" obchodů brzy otevřít.&nb

Amazon Go

S něčím podobným přišel loni již zmíněný Amazon, který vyděsil tradiční retailery svou vizí obchodu Amazon Go. Narazil však na realizační potíže a dál než k testovacímu provozu se nedostal. V samotném obchodě neměl být na zboží jediný čárový kód a ani žádná pokladna. Zákazník se měl při vstupu do obchodu pouze "přihlásit" s pomocí svého smartphonu a při odchodu mu byla částka odpovídající nákupu stržena z účtu Prime.

V květnu si dokonce společnost Amazon zaregistrovala ochrannou známku "No Queue. No Checkout. (No, Seriously.)”, což volně přeloženo znamená: "Bez fronty. Bez kontroly. (Bez legrace.)"

Analytici odhadují, že díky tomuto konceptu společnosti Amazon by mohlo v Americe o práci v maloobchodě přijít až tři čtvrtiny zaměstnanců.

Zdroj: The Telegraph

Reklama

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?