Walmart spouští s Googlem možnost hlasového objednávání zboží po internetu

Walmart spouští s Googlem možnost hlasového objednávání zboží po internetu
 25. 08. 2017

Amazon ve světě vévodí elektronickému nakupování, co se týče technologického pokroku. Doposud byl také jediný, kdo nabízel hlasem řízené nakupování díky hlasovému asistentu Alexa, ale to se již brzy změní. Americký obchodní dům Walmart se rozhodl Amazon v technologickém pokroku dohnat a právě hlasový nákupní asistent je jednou z klíčových inovací. Spojil se totiž se společností Google a jeho zboží bude nyní dostupné pro hlasové objednávání ve službě Google Expert. 

Hlasem řízený poradce Alexa od Amazonu pomáhá zákazníkům nakoupit. Stačí nadiktovat seznam. Nemusí být ani příliš konkrétní: "Alexo, objednej jídlo pro psa." Osobní on-line asistent si předchozí nákupy pamatuje. "Na základě historie objednávek jsem našla Chuť divočiny pro psy, třicetilibrové balení, cena 53,99 dolaru včetně daně. Chcete ho koupit?" odpoví Alexa.

Dialog zní jako hudba vzdálené budoucnosti, ale hlasem se dá skutečně nakupovat. Zatím tuto službu nabízel jen internetový obchod Amazon. Nyní ale se stejnou možností přichází i americký řetězec Walmart. Spojil se s firmou Google. Jeho zboží tak bude dostupné na serveru Google Express. Zákazník si tak bude moci objednat zboží hlasem pomocí Google asistenta s umělou inteligencí. Společnosti spolupráci oznámily ve středu. 

Američané mají o podobné hlasové služby zájem. Letos více než 35 milionů z nich alespoň jednou za měsíc využilo zařízení ovládané hlasem připojené k internetu. Čísla se oproti loňskému roku více než zdvojnásobila. Vyplývá to z výzkumu analytické společnosti eMarketer.

Amazon představuje pro obchodní řetězce silnou konkurenci. Walmart je první z nich, kdo se mu rozhodl v technologickém náskoku čelit. Stal se prvním maloobchodníkem na světě, který zpřístupnil své výrobky on-line mimo vlastní webové stránky.

Walmart chce v technologickém pokroku Amazonu konkurovat

Walmart se Amazon snaží dostihnout už delší dobu. Maloobchodní řetězec prodává na svých stránkách 67 milionů položek, minulý rok to bylo jen deset milionů. Amazon nabízí stovky milionů zboží. V červenci stránky Walmartu navštívilo téměř 84 milionů lidí – to je podle výzkumné společnosti comScore pouhá polovina z počtu návštěvníků Amazonu. 

Podle agentury Bloomberg představuje plánovaná spolupráce dokonce poslední šanci Walmartu, jak se Amazonu vyrovnat. Ten svým zákazníkům nabízí rychlou dovážku, mnohem větší výběr a především jeho hlasový asistent už ušel dlouhou cestu. Díky speciálním reproduktorům zvaným Echo dokáže nákup zpříjemnit třeba i hudbou, stačí si jen říct. Echa také umějí zapnout klimatizaci nebo ovládat zákazníkovy objednávky.

S Amazonem nesoupeří jen Walmart, ale i Google a jeho nákupní web i aplikace Express. V obchodování na internetu se Googlu po čtyři roky příliš nedaří. Po spojení s Walmartem doufá ve zlepšení. Proto si technologický gigant nebude za dovážku nic účtovat, pokud tedy zákazníci splní minimální výši objednávky. Dříve měli zdarma dovoz nákupu jen ti, kteří zaplatili buď deset dolarů měsíčně, nebo 95 dolarů ročně. Amazon má podobný program – Amazon Prime, který nabízí bezplatné doručení pro své členy za 99 dolarů ročně. 

Google díky propojení se zákaznickými účty Walmartu získá i jejich "nákupní historii". Slibuje si tak, že bude moci lépe předpovídat, o co by mohli mít zájem v budoucnu. Technologický gigant také tvrdí, že více než 20 procent vyhledávání na smartphonech se v dnešní době provádí hlasem. Slibuje si proto, že ani hlasové nakupování nebude v oblíbenosti zaostávat.

Spolupráce firem ale nemusí pro Amazon znamenat téměř žádnou újmu. Podle deníku The New York Times si totiž většina zákazníků pod pojmem on-line nakupování představí právě Amazon.

Google i Walmart však tvrdí, že jim nejde ani tak o současné nakupování, jako spíš o to budoucí. "Chceme lidem pomoci nakupovat tak, jak si možná ani nikdy nedokázali představit," objasnil listu The Newyork Times Marc Lore, šéf elektronického prodeje Wallmartu. Lore v řetězci pracuje rok, předtím založil e-shop Jet.com.

Zdroj: Hospodářské noviny

Reklama

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?