Václav Kameníček: Inventory Report je zbrusu nová služba na přání našich zákazníků

 09. 12. 2014

"Inventory Report je zbrusu nová služba, která vznikla na základě přání našich zákazníků", říká v rozhovoru Václav Kameníček, ředitel divize Inovace a mobilní řešení. Novinku představil na konci listopadu na bratislavské konferenci Slovlog. Jeho tým má ve společnosti CCV Informační systémy na starosti výzkum nových řešení a jedním z nich je právě využití EDI pro lepší plánování stavu zásob v celém SCM.

Na začátek nám trochu ujasněte, co to vlastně Inventory Report je a k čemu slouží?

Inventory Report je nově připravovaná služba, která umožní dodavatelům do obchodních řetězců zjistit, kolik jejich zboží se na prodejnách odběratelů za dané období prodalo a jaká byla nebo je výše zásob na skladech těchto prodejen. Dodavatelé tak budou moci díky těmto informacím odhalit výpadky zboží na prodejně nebo regálu, přesně vyhodnotit promoakce a lépe plánovat logistiku a potažmo i výrobu.

Jakým způsobem Inventory Report funguje? Odkud získáváte data odběratelů?

Inventory Report stahuje a zpracovává údaje, které obchodní řetězce dávají k dispozici v EDI zprávě INVRPT. Prostřednictvím webové aplikace pak umožňuje zákazníkům tato data filtrovat nebo seskupovat podle různých kritérií a získávat tak informace, které jsou důležité zejména pro obchod a supply chain.

V současné době EDI zprávu INVRPT posílá Tesco ČR i SK, Makro / Metro, dále společnost Globus nebo DM drogerie Market. Pevně doufám, že jakmile se prokáže, že jde o službu, která je prospěšná pro obě strany, budou ji postupně zavádět další a další odběratelé. Už teď máme impulzy od našich zákazníků, že by něco podobného uvítali například od obchodníků působících primárně v oblasti elektra nebo hobbymarketů.

Jak vznikl nápad přijít s nástrojem, který se bude zásobami a prodeji u odběratelů zabývat?

Bylo to hned několik impulzů najednou. Ten úplně prvotní přišel od zákazníka, který dodával zboží prostřednictvím několika distributorů a posteskl si, že vlastně neví, kde se jeho zboží prodává a v jakém množství. Dále jsme se setkali s tím, že zákazníci využívají obchodní zástupce k tomu, aby kontrolovali, zda je jejich zboží fyzicky přítomné na dané prodejně. Všechny tyto informace jsou však přímo ve zprávě INVRPT a vnímali jsme, že je škoda, že je tato zpráva velmi málo využívána. Část zákazníků EDI zprávu INVRPT zpracovávala, ať už prostřednictvím Excelu, nebo pomocí vlastními silami naprogramovaného řešení, proto nám přišlo smysluplné přijít s aplikací, která umožní plošné využití těchto cenných informací.

Zájem o tuto problematiku jsme zaznamenali také v rámci Česko – slovenské iniciativy ECR na pracovní skupině věnované Benchmarkingu. Službu testujeme a postupně připravujeme na základě požadavků zákazníků, kteří projevili zájem se zapojit do pilotního provozu. Zde bych rád zmínil velmi cennou zpětnou vazbu zejména od společností Unilever a Nestlé, které dnes již první verzi používají.

S čím tedy může Inventory Report dodavatelům pomoci?

Mezi časté scénáře použití patří např. zjištění aktuálního stavu zásob před začátkem promoakce. Údaje lze využít rovněž jako podklady pro obchodní zástupce, kteří se mohou zaměřit na problémové prodejny nebo produkty. Díky Inventory Reportu lze přesně vyhodnotit, jak si vedla konkrétní prodejní akce a případně ji porovnat s prodejem za jiné období nebo během předchozí akce. Díky Inventory Reportu lze snadno identifikovat výpadky zboží, sledovat jakým způsobem se vyvíjí jeho zásoby a připravit se na dodání zboží.

Kdy očekáváte, že bude služba standardně na trhu dostupná?

Již dnes je možno si Inventory Report vyzkoušet v takzvané betaverzi s údaji od obchodních řetězců Tesco a Makro. V průběhu roku 2015 by pak měly přibýt údaje od dalších protistran a měla by být plošně uvolněna standardní verze s rozšířenými funkcemi.

&nb

<thead></thead>
EDI zpráva INVRPT - Přehled zásob
Zprávu zasílá odběratel dodavateli a uvádí v ní informace o současných, plánovaných nebo cílových skladových zásobách na prodejnách, potažmo skladech odběratele. Zpráva obsahuje informace o stavu zásob jednotlivých produktů v jednotlivých lokacích, dále údaje o prodaném nebo naopak nově přijatém množství zboží. Odběratel může ve zprávě uvést také objednané množství a informace o pohybu zboží (např. množství vratek, extra požadované zboží nebo porovnání objednaného a obdrženého množství). 

Související:

Reklama

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?