• CZ
  • SK

NUTREND má elektronickou komunikaci „sfouknutou“

 04. 07. 2011

IT manažer společnosti NUTREND, Vladimír Bílek, má s EDI již více než 6 leté zkušenosti, o které se s námi podělil v rozhovoru, kde přišla řeč nejen na vývoj v oblasti EDI, integraci s podnikovým systémem, ale také třeba na datové schránky.  NUTREND patří mezi lídry na trhu výživy a potravinových doplňků.  Je oficiálním dodavatelem Českého a také Slovenského olympijského týmu, jejich produkty využívají špičkoví sportovci, jako např. Lukáš Bauer nebo Petr Vabroušek.

Společnost NUTREND působí na trhu již od roku 1993, kdy jste začali využívat elektronickou výměnu dat a jaké byly začátky?

Elektronickou výměnu dat jsme začali používat někdy kolem roku 2004, kdy obecně firmy přestaly používat faxy a začaly využívat služby sítě Internet. Vysvětluji si to tím, že většina firem již Internet měla několik let zavedený a ukázalo se, že je to dostatečně stabilní komunikační kanál, který lze také náležitě zabezpečit.

Ze začátku se řešení stavělo na míru partnerům, což bylo sice rychlé, ale později se ukázalo neefektivní udržovat několik různých řešení.

Nedávno jste koupili společnost Jesenické Prameny. Co pro vás, jako IT manažera, akvizice znamená?

Přineslo to jako vždy práci a nové zkušenosti. Zatím jsme si vystačili s lokální sítí a teď již musíme využívat pokročilejší možnosti sítí jako propojení přes Internet (VPN). Náš Informační systém Vision32 jsme také museli rozšířit o podporu EDI komunikace. Nezbytnou součástí bylo také zaškolení pracovníků a nyní je třeba vše doladit.

Nově využíváte řešení EDI ORION, podle čeho jste vybírali EDI řešení a proč jste se rozhodli pro změnu? Jakým způsobem u vás proběhla integrace stávajícího EDI řešení s vaším podnikovým systémem?

Ve firmě NUTREND jsme zkoušeli pro obchodní řetězce implementovat EDI komunikaci již dříve, takže jsme nějaké zkušenosti měli. Řešení se ovšem stavělo na míru každému partnerovi a bylo to dosti nepřehledné, náročné na obsluhu a údržbu. Oproti tomu řešení EDI ORION vyniká tím, že data exportujeme z ERP systému Vision32 vždy v jednou jediném formátu. O zbytek se pak již postará právě služba EDI Orion.

Co pro vás bylo největším oříškem? Jaké specifické požadavky na systém bylo třeba vyřešit?

Celá implementace proběhla poměrně hladce. Řešili jsme jen drobné technické záležitosti, kdy ve Vision32 je vyjádřen dobropis kladným znaménkem u množství a záporným u ceny, ale EDI počítá se záporným u množství a kladným u ceny. Při hledání chyb nám pomohla pružná reakce technické podpory řešení EDI ORION, mohli jsme tak opravdu rychle začít využívat nový systém elektronické výměny dat.

Většinou tlak na zavádění EDI přichází od odběratelů, tedy obchodních řetězců.  Pomohla elektronická výměna dat Vám, jako dodavateli, dosáhnout nějakých úspor či ulehčit práci v komunikaci s vašimi protistranami?

Úspora je každopádně v principu nasazení jednoho formátu dat pro více obchodních partnerů. Úspory oproti papíru pak jsou dnes již více než zřejmé. Zejména jich dosahujeme při elektronické výměně daňových dokladů (faktur), o čemž by zajisté mohlo povykládat naše účetní oddělení.

Jak se vaše společnost staví k projektu datových schránek? Používáte datové schránky pro komunikaci s komerčními subjekty?

V současné podobě datových schránek určitě není možné, aby ISDS nahradilo jednotný a jasně definovaný datový formát EDI komunikace. Na to jsou datové schránky definované příliš obecně. Také cenová politika není nakloněna k výměně dat mezi obchodními partnery. Neřeší archivaci dat a jejich prokazatelnost po uplynutí tzv. časového razítka. V Německu například stát definuje a kontroluje jen pravidla, ale ceny nechává na volném trhu jednotlivých soukromých operátorů, u nás je to bohužel právě naopak.

Děkujeme za rozhovor

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?