Učíme se od automotive: EDI mezi kontinenty

 22. 10. 2018

(seriál Učíme se od automotive – část 1.)

Oblast automobilového průmyslu je považována za výkladní skříň výrobních procesů a technologií s vysokým důrazem na kvalitu výměny zboží a dokladů, proto podobně odborníci hovoří také o elektronické výměně dat EDI v oboru automotive.

Už v dobách svého vzniku v šedesátých letech byla EDI komunikace motivována zejména rozvojem automobilové výroby. Velmi brzy se odlišil standard pro automotive od subsetů určených pro firmy obchodujících v retailu nebo logistice s rychloobrátkovým zbožím. Automotive šel svou cestou, navíc ne zcela jednotně a dodnes je efektivita ovlivněna neexistencí jednoho univerzálního standardu. Nacházíme tak různé modifikace EDI na kontinentálních trzích, které spolu ovšem navzájem také obchodují.

Dříve samostatný standard ODETTE je dnes mezinárodně udržován jako subset standardu EDIFACT – známý jako EDIFACT pro automotive. Kromě nejrozšířenějšího formátu EDIFACT se v automotive firmách výrazně využívá německý VDA, zatímco na americký ANSI X12 už narazíte zřídka. EDI zprávy je nutno mezi sebou překládat s pomocí EDI providerů, poskytovatelů zabezpečených služeb elektronické výměny dat.

Praxe je taková, že například automobilka Renault v Evropě používá VDA nebo EDIFACT, zatímco v Americe ANSI, v Brazílii ANFAVEA, ale v Asii EDIFACT nebo ANSI, a to se i mohou lišit jednotlivé verze stejného formátu,“ přibližuje situaci Michal Červený, odborník na EDI komunikaci ve společnosti Brose. Na globálním trhu jsou přitom patrné snahy o sjednocení hlavního proudu standardizace EDI na formát EDIFACT pro automotive. „Za touto snahou jsou všechny značky ve VW Group po celém světě,“ potvrzuje Červený.

Využití poskytovatele EDI komunikace přináší nejen garantovanou kvalitu, ale také propojení na další, třeba i zahraniční konsolidační systémy, což otevírá možnosti bezstarostného napojení na další partnery. Výhodou providera je znalost prostředí a požadavků protistran, které se přes existující standardizaci mohou lišit, typicky napříč oborovou specializací. Smyslem je ale bezchybně a efektivně doručit data až do informačního systému protistrany, “ říká David Reichel, ředitel divize CCV eBusiness.

Automotive má EDI na velmi komplexní úrovni – na vstupní straně výrobního procesu jde typicky o objednávky a jejich potvrzení, přehled zásob či odvolávky upřesňující množství a termíny, zatímco na výstupní straně jsou to faktury, avíza o expedici či avíza o platbách. 

Zabezpečenější výměna a alternativa cloudu

Jaké hlavní technologické trendy mají v poslední době největší vliv na EDI v automotive? Michal Nettl nabízí konzervativní odpověď dlouholetého předsedy národní organizace Odette ČR. Klade důraz zejména na prohlubování výměny dat ve formě standardních strukturovaných zpráv mezi informačními systémy dvou a více partnerů bez jakéhokoliv zásahu uživatele. „Nejpodstatnější technologickou změnou posledních let je pak změna komunikačního prostředí, přechod z vytáčených linek ISDN na TCP/IP komunikaci v prostředí internetu,“ uvádí Nettl.

Svůj názor doplňuje také Jan Stočes ze společnosti Aimtec, který se specializuje na EDI v automobilové výrobě více než 15 let a je ředitelem cloudových služebv této společnosti: Konec ISDN v Německu je jedním z hlavních témat posledních měsíců. Spousty firem kvůli němu muselo pořizovat nový software nebo licence. A ačkoliv se vypnutí ISDN týká pouze Německa, toto rozhodnutí ovlivňuje dodavatele napříč prakticky celou Evropou. Všichni velcí hráči na poli EDI migrují na globální zprávy. Stále častější je integrace dopravců, čímž se EDI rozšiřuje i mimo typické dodavatele (výrobce). Mezi další změny patří i integrace dodavatelů B a C dílů,“ vyjmenovává Stočes a dodává: Jednoznačným trendem EDI je posun k zabezpečené technologii na OFTP2 a SFTP. Dalším trendem, který vidíme, jsou migrace velkých firem z on-premise na cloudová řešení. Neméně zajímavý je přechod k synchronní komunikaci pomocí API přes webové služby.“

Třetí úhel pohledu k otázce výrobce doplňuje Michal Červený: „Největší vliv mělo v posledním roce vypnutí ISDN od Deutsche Telekom, kvůli kterému museli všichni partneři, kteří využívali ISDN nebo i OFTP1, přejít na zabezpečenější komunikační kanál OFTP2. Souběžně se konal přechod z FTP na SFTP u přímého spojení na servery zákazníků pro JIT a JIS systémy.“

-onr-

 

Pokračování článku v díle č. 2 „EDI spojené výrobou“

Reklama

Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?