Zejména oblast rychloobrátkového zboží, ale přirozeně nejenom ona, čelí stále intenzivnějšímu tlaku [...]
Pro výrobní a obchodní společnosti, které pro své podnikání potřebují zbožové objednávky a faktury je již řadu let EDI stejně jasnou volbou jako jsou elektronické letenky pro aerolinky. Zpracování a rozesílání letenek ve velkých objemech by bylo prostě a jednoduše příliš drahé především díky nákladům na poštovné, tisk a pracovní sílu. Stejně jednoznačné přímé i nepřímé benefity má zavedení EDI ve firmách, kde nahrazuje složité manuální procesy oběhu daňových a logistických dokladů.
A přesto jednoznačně pozitivní a snadno spočítatelné ROI (Return of investment) není hlavním tahounem zavádění EDI (Electronic Data Interchange) ve firmách na celém světě, a to včetně České republiky. Je to překvapivé zjištění?
Světový průzkum IDC Manufacturing Insights 2013, který ukázal na stále velký potenciál EDI především mezi SME dodavateli, mimo jiné pokládal firmám otázku: „Co bylo hlavním impulzem investic do vylepšení B2B integrace s obchodními partnery pomocí zavedení EDI ve vaší společnosti?“
Výsledky ukázaly, že většina firem se chová reaktivně v tlaku svého okolí, místo aby sama hledala cesty k úsporám a vyšší kvalitě dodavatelsko – odběratelských vztahů. 64 % uvádí, že hlavním důvodem pro zavedení EDI byl požadavek zákazníka a 16 % uvádí tlak dodavatele nebo 12 % reagovalo na požadavek logistického partnera (LSP).
Zajímavé je, že 30 % zavedlo EDI na základě tlaku konkurence, která EDI zavedla před nimi a posunula tak rozhodnutí k zavedení. Pouze 17 % společností bylo motivováno normami a legislativními důvody pro zajištěním vyšší spolehlivosti mechanismu nad elektronickými daňovými doklady obchodních případů (auditní stopa).
48 % firem uvedlo, že mezi důvody zavedení EDI byla úvaha o návratnosti investice. V České republice a na Slovensku je poměr firem, pro které byl prvním impulzem právě požadavek na straně zákazníka, ještě vyšší. Snahu o úspory (ROI) uvádí jako primární důvod zavedení EDI jen menšina českých a slovenských firem.
Důvody pro zavedení EDI ve firmách
Zdroj: www.eeiplatform.com
Z těchto průzkumů je jasné, že ROI je při rozhodování o zavedení EDI ve firmě stále na druhé koleji. Velcí zákazníci nastaví EDI komunikaci jako mandatorní požadavek pro spolupráci a praktické benefity elektronické výměny dat jsou potom pro dodavatele druhotné, přestože konkrétně ROI by mělo být primárním impulzem. Jde přece o zřejmé zefektivnění na obou stranách vztahu obchodujících partnerů.
-chv-
Potřebujete poradit s EDI řešením pro vaši firmu?